Hållbara mjöltransporter från söder till norr
Under våren 2020 fick Josef Lindberg uppdraget av Berte Qvarn att transportera mjöl på räls, från kvarnen i Halland, genom Sverige, till Polarbröds produktion, långt upp i Norrland. Att satsa på fossilfria transportlösningar är en viktig del i både Polarbröds och Bertegruppens hållbarhetsmål och är ett fint exempel på hur hållbara transporter ökar konkurrenskraften i flera led. Josef Lindberg är glada över att kunna vara en del av lösningen. Bengt Zetterman, försäljningsansvarig på Josef Lindberg berättar mer:
- Att transportera mjöl på räls är ett nytt område för oss. Men, vi kan flytande gods i tankcontainrar och livsmedel ställer höga krav på noggrannhet och kvalitet - det har lång erfarenhet av. Vi ser stora möjligheter i intermodala lösningar och det känns väldigt kul att kunna erbjuda vår kompetens till nya kunder på nya marknader. Det känns också väldigt kul att samarbeta med fina varumärken som Berte Gruppen och Polarbröd. De är båda familjeföretag precis som vi, som värdesätter bra dialog och goda relationer!
Så här ser mjölets resa ser ut: Mjölet lastas på biogasbil i Slöinge. Lastbilen åker sedan till Falkenbergs Terminal där vi blåser över mjölet till en ny tankcontaier på en järnvägsvagn. Varje vagn lastar 64 ton Polarvetemjöl, vilket ger totalvikt på ca 90 ton inkl själva järnvägsvagnen. Totalt finns sex vagnar i omlopp för denna typ av trafik och varje tur tar ca en vecka på spåret. Järnvägsvagnarna tar mjölet till Örnsköldsvik, där det lastas om till etanollastbil och vidare till våra kunder Polarbröd. Vill du veta mer om intermodala transporter? Kontakta oss så berättar vi mer!